Håndtak til støpejernspanne

Jeg har en god stekepanne fra Høyang Polaris, men etter ørten års tjeneste hadde håndtaket sprukket og begynt å rotere. Da var det jo bare en ting å gjøre. Finne frem en liten bit eik og en høvel og kjøre på!

Saket til lengde en 3x3x12cm bit med eik på båndsag og fant frem hånddrillen min og en 30cm lang ø7mm bor. Boret cirka halvveis, snudde emnet og boret fra andre siden så hullene møttes.
Satte emnet i snekkerbenken, høvlet av hjørnene til de var ca 1cm store flater.
Kom på at jeg måtte lage en fordypung på ø14mm til mutteren og gjorde det med en stor bor, heldigvis uten at det gikk til bøvels. Påførte oljevoks og monterte den på panna.

Tadaaaa!

2 Likes

Hei… ser helt ok ut! Presis hva jeg trenger til min nå 43 år gamle stekepanne. Tre håndtaket begynner å sprekke nederst ved feste til pannen. Sikkert varmen som til slutt vant over treet?
Det er en 28 cm. jern panne… Kjøpt på fabrikkutsalget til Polaris i Sandnes (1980) før Høyang kjøpte opp fabrikken

Interessert i lage et håndtak til … ?

Hei Erling!

Du trenger et stykke med treverk som er like langt som det gamle håndtaket og en lang borr. Jeg brukte en ø6 mm bor som jeg borret inn ca. halvveis fra hver side så de møtes på midten. Jeg kan ta noen bilder senere i dag som illustrerer prosessen. Jeg valgte Eik fordi det var det jeg hadde tilgjengelig, men enhver hardved vil funke fint. Ask, kirsebær, plomme, eple, rogn etc. Bare å gå bananas i vedstabelen :slight_smile:

Hei og takk for svar :smile:

Jeg har 14 tommeltotter og har ikke verktøy.
Interessert i å hjelpe meg ut med en?

Erling