Gjør det selv-Oljevoksblandinger

Jeg bruker veldig mye oljevoks for å ferdigstille mine prosjekter. Jeg har ulike olje og voks-blandinger og varierer innhold utifra hva det skal brukes til. Inspirasjonen kommer fra flere videoer på YT, men den som best beskriver det er nok Darbin Orvar i hennes video. Hun var også en av inspirasjonene bak min bruk:

Kort sagt så er det tre hovedkategorier for meg:

Til kjøkkenbruk
Ren tung-olje bivoks og carnaubavoks

Dette bruker jeg på skjærefjøler, kjøkkenbenker og kjøkkenbord. Det etterlater en silkemyk finish som på grunn av carnaubavoksen varer i ca 1,5 år. På de stedene hvor jeg baker, eller hvor det generelt er høyere aktivitet så varer det litt kortere. Ca 1 år.
jeg blander i 1:6 voks/Olje, hvorav 1/4 av voksen er carnaubavoks.

Jeg har lenge brukt samme forhold med parafinolje på knivskaft, sleiver, smørekniver og andre treredskaper.
1:6 er min foretrukkede konsistens på olje/voks, men du kan selv variere fra 1:4 til 1:8 på voks/olje forholdet.


Non-food
De samme prinsippene gjelder her, men oljen varierer. Jeg Bruker kokt linolje, rå linolje, kinaolje og andre typer oler som har herder i seg. Verdt å nevne her er en variant som gir særlig vakker finish:
Steg 1: 50% D-limonene og Tungolje påføres med tung hånd. La trekke inn i opp mot en time. Gå gjerne over jevnlig og tilfør mer på tørre flekker. Etter en times tid kan du tørke av overflødig olje. La tørke over natten.
Steg 2: påfør linoljevoks og poler med polermaskin.

Dette gir en dyp og silkematt finish som er utrolig behagelig å ta på. Her påført en plommefjøl:

Det finnes mange kombinasjoner og variasjoner av oljevoksfinish. Merk at dette ikke er det samem som hardvoksolje, men er en relativt enkel og anvendelig variant som er både lett å skaffe, rimelig og behagelig å jobbe med.