Vis meg båndsaga di

Jeg startet i 208 å bygge en båndsag etter oppskrift fra Mattias Wandel (www.woodgears.ca)
Jeg møtte veggen og var drittlei i midten av 2019, men heldigvis kom koronaen og tvang meg til å ferdigstille den. Den ble såvidt klar til min fars pensjon og har vært flittig i bruk helt siden.

Saga er en 14" sag med justerbard bord. 2,3m lange båndsagbord og bladstyringer av syrin og kulelager.






2 Likes

Forbilledlig prosjekt.
Vet bare om en, utenom deg og Matthias, som har gjort det samma.
Snekkermester Christen Christensen, kom til Stavanger med 2 tomme hender, og etablerte en lønnsomme virksomhet. Han lagde mye av verktøyet sitt selv.
Seinare overtok onkelen min verkstedet, så eg fikk også sage litt på den. Nå tror eg den er på museum.
Der var vel han onkel som introduserte meg til håndtverk.
Eg lagde meg en valsepusser ved behov.

1 Like

Del gjerne bilder av valsepusseren din. Har faktisk vurdert både planhøvel og valsepusser som et prosjekt. Har felt en del trær og delt de opp i passende brødskiver… Så da er slike verktøy kjekke å ha :slight_smile:

Det var ganske enkelt å få maskineriet opp å gå.
Lenge fungerte det ved at dytta delene eg skulle pusse i gjennom. Plutselig ordnet det seg med matebord, som en kompis og kollegene hans, ordnet styringsenhet til.
Her er et bilde av prinsippet.

Den der er snedig! Er det skjærefjøler som utløste behovet ditt eller noe annet? Endeved og pussing av det er virkelig knekken for min del, men jeg gjør det ikke ofte nok til å rettferdiggjøre investeringen i enten tid, penger eller begge deler av en valsepusser. :smiley:

Stemme det. Lagde noen skjærefjøler som skulle være gaver, og hadde et helsikken med å rette de av på ei side.
Hadde i grunn tilgang til en forholdsvis effektive mirka med rimelig grovt papir, men det var både vanskelig og tok tid. Skjønte ta en slik maskin kunne hjelpe på sikt.

1 Like