Trekopp "kuksa" av vedkubber

Hei. Planlegger oppgave til en gjeng ungdommer og lurte på om noen hadde noe nyttige erfaringer å komme med.
Vi har ikke tilgang til økser, men et vanlig skole sløydverksted. Vi har 3-5 timer rådighet.
Jeg tenkte å ta utgangspunkt i å lage kopper ut av tørr bjørkeved splittet i to. Tenkte vi kunne spikke/høvle av marg og bruke denne siden til toppen av koppen. Om vi da høvler litt av underside får vi forhåpentligvis stabile nok emner til å grovkappe formen med båndsag.

  1. Vil det være mer fordelaktig om vi bruker grønnved av noe slag enn tørket bjørk? Det er f.eks. mye (småvokst) gråor i området. Er det da stor fare for oppsprekking ved tørking?
  2. Er det egentlig nødvendig med overflatebehandling av kopp eller kan vi like gjerne la være?
  3. Jeg har et sett med huljern slipet til 30 grader, burde jeg vurdert å sette opp en vinkel på 25 grader?
  4. Andre ting jeg bør tenke på, fallhøyder e.l.
    Takk for svar!
1 Like

Hei Andreas!

Min far var sløydlærer. Pensjonert nå, men har tidvis stundopptredener på skolen fortsatt.
Han pleide å gjøre akkurat som du foreslår her med tørka bjørk i plank. Lot elevene tegne på utifra to ulike maler han hadde, hule ut mens det var blokk som lot seg feste fast i benk og deretter sage løs koppen når den var ferdig uthulet.

Det er mange som mener mye om overflatebehandling av kopp. Kok den i salt vann. Kok den i vann. Tørk den i høvelspon… Du vil finne mye rundtomkring. Jeg har hatt stor suksess med å bare ha parafinolje på mine kopper. De to-tre jeg har laget, riktignok. Dette har jeg ikke gjort mye.

30 grader er litt stutt, men siden dette er nybegynnere, så burde den i teorien holde seg skarp litt lenger.

La de gjerne øve seg på huggjern på et stykke furu først for å bedre forstå trestruktur, fiberretning og lignende. Det er alltid en bratt kurve

Jeg fant ikke bilde av denne koppen ferdigstilt, men den lever formodentlig fortsatt i dag. Viser uansett teknikken jeg beskriver ganske greit. :slight_smile:

Hei zpam. Takk for gode tips! Da prøver vi dette og ser hvordan det går.
Vet du om det var noen spesiel grunn til at faren din brukte akkurat bjørk, eller handlet det kanskje bare om lett tilgang til akkurat dette materialet?
Angående overflatebehandling kan jo fordelen med koking av koppen kan jo f.eks være at de kan få brukt koppene med en gang. Kan se for meg at parafinolje må tørke en stund.
Ikke dumt å la de øve litt, de har tidligere lagd skjeer i bjørk, riktignok fra plank og med litt andre teknikker.

Han kjøpte 3x6 toms bjørkevirke til det formålet til en anstendig pris fra en lokal sagfører. Så–tilgjengelighet.

Dette med saltkoking hevdes at saltet driver ut bedre fukt i trevirket. Koking påstås å fjerne tanniner.
Selv brukte jeg tørke i høvelspon i pose-trikset for å ha treg, kontrollert uttørking. Jeg tipper det er mange måter som fungerer utmerket bra.

Parafinolje tørker aldri. I større mengder er den lakserende, men den er ikke herdende og i de mengdene du får det i deg fra kopper eller skjeer så er det ikke lakserende i min erfaring. Jeg bruker den som regel i en blanding på 1:6 med bivoks. Det synes jeg gir en vakker, myk og vedlikeholdsvennlig overflate. Jeg har ulike andre varianter av samme i alt fra 1:4 til 1:8 med ulike oljer (linolje/tungolje) og ulike vokser (bivoks, carnaubavoks)

Burde kanskje lage en liten post om nettopp det.