Festool Kapex 120?

Jeg sikler på en ny kapp og gjærsag, har idag en DeWalt 712, men syns ikke den holder mål, driver med alt mulig rart, og til vanlig snekring er den selvsagt god nok, men når jeg er på møbelnivå og listing syns jeg den er for upresis, syns liksom ikke gjæringsvinklene er gode nok. (Gjærer plater 100% med dykksag, så tror ikke det er jeg som er det største problemet)

Spørsmålet er egentlig om det er noen vei utenom Festool Kapex? De er jo grisedyre, men har inntrykk av at det er det beste på markedet?

Jobber 99% inne i garasjen, så både muligheten til å ha et stabilt bord som kan pakkes lett vekk taler jo også for Kapex (med UG pakken), samt støvopptak er viktig for meg.

Jeg har ikke DW 712, men heller en gammel eldre ELO som leverer det jeg trenger av presisjon.
Har du testet med ulike blad? Jeg har et grisedyrt proffblad i ELOen (Lieds Verktøy) og det har gitt meg veldig gode resultater, tross en billig sag.

Et annet alternativ er jo slede på bordsag. Mange som sier det er det beste.

Gjør du mye ramme eller gjæring generelt eller er det bare irritasjon over at når du først gjør det så er det ikke presist nok?

Bruker et Freud blad, og det er knallbra, har også lagd slede til bordsaga som er en billig grønn Bosch, ser ikke på det som et alternativ når en skal gjære lister og andre lange ting.

Gjærer ikke supermye, men litt blir det da. Tenker uansett at når en låser saga i 45° (alle retninger) så burde det være lov å forvente skarpe 90° gjæringer, det leverer ikke denne sagen.

Har sett litt på Bosch GCM 12 GDL som er mye billigere, men har litt “fomo” kontra Kapex…

Jeg kjøpte meg nettopp et telt (Durston xmid pro) så akkurat den FOMOen der skjønner jeg ^^,

Nei, jeg er enig i at man skal forvente bra 90. For min egen del så krever det ganske mye sjekk av den billige saga mi før den er klar for å gjøre (sett inn vinkel her…). Den står jo ikke fremme, så jeg må nødt til å kalibreres både på vertikal og horisontal akse før den er klar. Klart det er irriterende, men jeg gjærer nokså lite.
Bosch GCM 12 er jo en sag som får mye lovord. Marc Spagnolo, som har jobbet i en årrekke med

Kapex gav tommel opp til alt bortsett fra støvfangsten.

Men samtidig er det maaange som hjar vært kreative og laget bedre løsninger for støvoppsamling:

Dersom jeg var i dine sko ville jeg nok kjøpt Boschen, men jeg føler ikke på FOMO for Festool, så jeg anerkjenner at det farger min anbefaling ^^,

2 Likes

Har hatt mange sager, fra den første elu, og dewalt flipp, med kapp/klyv.
Felles for nesten alle er at vinkel ikke er 100%, og går mye tid til justering.
Vinklel låsen på min siste Bosch var i plast, og myk. Så ble aldri god. Samme med den ene Makitaen, plast i delene for å få nullpunkt vinkler.
Kjøpte 120 saga når den kom, var dyr, men er vel ca 3gg dyrere nå etter 12 år.
120 saga er like fin, kun noen transport merker.
Og kuttet er 100% glatt, ingen riller etter kast i anker/mm. Lite støy er en fordel også.

Alle de andre sagene røyk anker motor børster deksel osv på etter ca 1 år.
Men gjett, ingen ting har gått føyken på 120 saga.
Verktøyet mitt brukes 5 dager i uken, året rundt.
Har i tillegg en 60 sag fra festool, de jeg ofte er mellom 2 jobber, og slippet så mye rigg/bæring.
Summering
Med alltid passe skarp blad slår ingen sager festool, meg bekjent.

2 Likes

Takk for svar.

Ser ut som om det blir Kapex ja,vinkellås i plast er en dealbreaker for min del.

Jeg har vel funnet ut at jeg har for lite tid til å dille med for dårlig verktøy, så får jeg heller spare litt lenger for å få noe skikkelig når jeg først handler.
Er 46år nå, så kun til privatbruk regner jeg med dette blir den siste gjæringsagen jeg kjøper.

Hadde meg en tur til Motek på fredag og kom hjem med både sag (Kapex 120 UG-set) og støvsuger (CTL26 er på kampanje)

Har knapt nok testet noen av delene, men det skriker jo kvalitet, må bare lukke øynene når kortet trekkes :smiley:

Hva ble totalprisen på? Du får passe på å poste noen bilder når de har kommet seg på sin endelige hvileplass, da. Gøy å se.

Gratulerer!

Ca 41.000 med blåtann fjernkontroll, har ganske ok rabatt gjennom jobben.

Prøvde å laste opp bilder i en annen tråd, men det funket ikke uten at det sto hvorfor. Kanskje for store filer?

Hm. Skal bare være drag / Drop i skrivevinduet og du skal få melding om det er for store bilder. Jeg skal dobbelsjekke innstillingene, men jeg mener på at det er noe sånt som 10mb/bilde.

Det var stilt til 4096 i forum, men 16mb i nginx-instillingene. Jeg stilte opp til 12mb nå. Det tror jeg rekker til de fleste bilder(?)


Test (bilde)

Edit, funket nå :slight_smile:

Bildet er av døren jeg har lagd til oppbevaring av finsnekkerverktøy i enden av arbeidsbenken min.

Du har nå noen pene sager også, mann! Er du tradisjonalist og lager svalehale og slikt eller er dette koseverktøy?

Planen er å lage svalehaler på sikt, har et mål om noen julegaver, ellers så er det jo kos å gjøre ting for hånd av og til.

Ja, jeg er helt enig. Bruker selv en blanding av hånd- og maskinverktøy. Egentlig litt naturlig begrenset av den bittelille furteboda mi og egen latskap. Sikling og høvel som er skarpe etterlater fine overflater med lite pussebehov.

Jeg har ikke laget noe svalehale selv, rent utover noen furubiter for å prøve, men jeg har drodlet litt med tanken om å prøve. Akkurat nå har jeg mye grovsnekring av type platting og utendørsprosjekter i sikte. Har en tanke om å lage en liten … smykkeskrinlignende sak til lommekniver, lightere og lykter. Of which I have many…
Kanskje det blir svalehale der… ?

1 Like