Er det mange som har, og bruker nothøvel/grundthøvel? (router plane)

Jeg ser på Paul Sellers en del på youtube. Synes mannen er en nasjonalskatt som formidler gode videoer og konsepter innen tradisjonelt trearbeid.

Jeg har kjøpt byggesettet hans (Router Plane Kits Are Available! - Paul Sellers' Blog) og planlegger å gi det til fattern i bursdagsgave. Men spørsmålet mitt er mer generelt enn som så:
Hvorfor er det ikke flere som bruker nothøvler? Jeg ser nesten ingen andre enn purister (som jeg ikke er… bruker maskiner i fleng) som bruker slike?

har ikke en selv enda, men sag at Nick Pedulla (Pedulla studios) brukt da han laget et stort spise bord nylig…han er ikke n purist heller.

Antar du er inspirert av Diresta utifra navnet ditt. Jeg har veldig lyst til å være mer om å efektivt bruke kombinert maskin og håndverktøy til å gjøre gode sammenføyinger. Bruker lite maskiner per i dag på grunn av manglende støvavsug.

Se der, ja. Mistanken min er at en slik kan brukes til veldig mye. Håper fattern blir glad for det Sellers-settet

Jeg har en knøttliten sak; Quangsheng Small Router Plane som jeg prøvde for første gang idag.

Jeg har lagd meg en dør til oppbevaring av alt finsnekkerverktøyet mitt, så det jeg brukte den til var å grave ut av hull til en No4 høvel samt til seg selv. På det store hullet konkluderte jeg med at det var enklere med stemjern, mens på det lille hullet funket grunthøvelen helt greit. Det største problemet med den er at den ikke har noe sted å gjøre av sponet, siden stammen til skjæret er der den burde gått.

Den der var snedig! Måtte du gjøre mye for å få den flat ved ankomst eller var den grei?
For min del så er det litt sånn at det er noen veldig nisjepregede bruksområder der ikke stort annet enn grundthøvel funker, men når du først trenger en slik, så er den veldig nyttig.

Du må gjerne dele bilder og beskrivelsen av hvordan du oppbevarer verktøyet ditt. Jeg er vel på versjon fem eller seks av mitt oppbevaringssystem. Det endres etterhvert som mine evner, mine prosjekter og mine behov endres.
Kanskje førstemann i en “Slik er furteboda mi” tråd? :smiley:

Jeg har ikke rettet den, har faktisk ikke tenkt at det skulle være nødvendig, så jeg har ikke sjekket den engang…

No4 høvelen av samme merke var 100% rett.

Skal se om jeg får tatt noen bilder en dag :slight_smile:

Grundthøvelen er essensiell for meg. Jeg bruker den til å fintilpasse tapper for tapphulls-sammenføyning, og en rekke andre oppgaver der en normalt ville brukt en overfres. Du kan også bruke den til å merke med, lik et rissemått - du har jo innstillingen ferdig, så det er bare å bruke den! :slight_smile:
Selv om en også bruker litt maskineri (hvilket er helt OK selv for purister, for man har gjerne et liv utenom også…), er fortsatt en grundthøvel utrolig nyttig. Du kan sage ut et spor (dado) for ei hylle på bordsaga, men du kommer neppe til å få dybden dønn korrekt hele veien. Det er det bare en grundthøvel som kan fikse. Ja, du kan bruke en overfres - men en overfres gjør en øøøørliten feilberegning til en solid stjernehoppsan på null sekunder flatt.
Jeg HATER å bruke overfres. :slight_smile: Det blir så sjukt mye søl av det også…

1 Like

Jeg har brukt mye overfres. Samtlige trappetrinn i huset (29) og samtlige rekkverk (6 stk 3m) i tillegg til intet mindre enn fire kjøkkenbenker med fresemal for 620mm benk på 600mm benkeplate. (lærte at den var for 620 og ikke 600 på den vanskelige måten…) Samtlige utendørs i garasjen. Jeg haaater å bruke den innendørs. Av akkurat samme grunn som du.
Med det sagt så elsker jeg uniformiteten den gir på nettopp slike prosjekter